Overgangsklachten kun je veel aan doen

Vrouwen in de overgang, hoe kun je klachten verminderen

Wanneer de voorraad eicellen in de eierstokken afneemt wordt er ook minder oestrogeen en progesteron aangemaakt. Oestrogeen heeft invloed op talrijke functies in het lichaam, zoals hart en bloedvaten, botten, borsten en urinewegen. Door de vermindering van de oestrogeenproductie veranderd er tijdens de overgang veel in het lichaam. Hierdoor kunnen klachten optreden zoals:

  • onregelmatige bloedverlies
  • opvliegers
  • slecht slapen
  • spier- en gewrichtspijn
  • stemmingswisselingen
  • geen zin in vrijen
  • depressieve buien
  • hoofdpijn
  • gewichtstoename
  • onzekerheid
  • concentratieproblemen
  • osteoporose met als gevolg botbreuken
  • drogere en dunnere huid

De overgang is een natuurlijke fase in het leven van een vrouw. De menstruaties worden onregelmatig en blijven uiteindelijk helemaal weg. Bij de gemiddelde vrouw start de overgang rond de 51e levensjaar en de klachten die hier eventueel uit voortkomen kunnen 10 jaar aanhouden.

Levenstijl beïnvloed de klachten van de overgang
Zowel de hoeveelheid klachten als de termijn die ze kunnen duren is de overgang bij de vrouw een onderschatte fase waarvoor meer aandacht mag zijn.

Juist in deze periode is een gezonde leefstijl van belang om van de overgangsfase zo min mogelijke hinder te ondervinden. Als we het over een gezonde leefstijl hebben dan gaat het over voeding, beweging, slaap en negatieve stress vermijden. Hoe maken we hier de juiste keuze in en wat is daar voor nodig.

Old enough to know better. Young enough to do it anyway.

Waar Vitaal050 ook bij kan helpen 

Gewicht beheersen

Wil je afvallen of aankomen op een manier die je vol kunt houden? Lees Vitaal050 dat doet.

Bewegingsplan

Wil je graag meer gaan bewegen maar weet je niet goed hoe je moet beginnen?

Stress Counseling

Werk, gezin, sociaal leven. Zoveel ‘moeten’. Hoe krijgen we het allemaal voor elkaar?

Besteed tijd aan jezelf en voel je vitaal en lekker in je lijf!

Besteed tijd aan jezelf

Persoonlijke aanpak op maat

Ontspannen sessies

Motiverend, onbevooroordeeld en positief coachen

Werken aan je doel(en) op basis van vertrouwen